چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

گروه بورس: سازمان بورس و اوراق بهادار در تازه‌ترین گزارش از مواضع خود در مقابل مخابرات مبنی بر اینکه شرکت مزبور توانایی پرداخت 30 تومان سود را ندارد عقب‌نشینی کرد.

درعین حال هیچ‌یک از مسئولان سازمان بورس حاضر به پاسخگویی در این زمینه نیستند.
به گزارش همشهری، پیش از برگزاری مجمع عمومی شرکت مخابرات در18 اردیبهشت ماه و تصویب تقسیم30 تومان سود به ازای هر سهم، سازمان بورس‌ و اوراق بهادار با اعلام مواضع رسمی خود تقسیم این مقدار سود را بدون ارائه مستندات لازم قابل پیگیری دانست و خواستار دریافت مدارک مربوط به پیش‌بینی سود تلفیقی هر سهم شرکت مخابرات شد.

بر این اساس مجمع عمومی شرکت مخابرات در شرایطی برگزار شد که از قبل موضع سازمان بورس بر این محور استوار بود که شرکت مخابرات توانایی پرداخت این میزان سود را ندارد. این موضوع باعث شد بسیاری از سهامداران قبل از متجمع اقدام به فروش سهام مخابرات کنند.

با تشکیل صف‌های فروش برای سهام این شرکت، ارزش سهام مخابرات کاهش یافت و تعدادی از سهامداران با زیان مالی مواجه شدند. اما تازه‌ترین گزارش سازمان بورس به نوعی گزارش‌های شرکت مخابرات مبنی بر تقسیم سود را تایید می‌کند و به‌نظر می‌رسد در این زمینه بررسی دقیقی انجام نشده بود.

این در شرایطی است که گزارش منتشر شده خود نیاز به شفاف‌سازی‌ بیشتری دارد و  سازمان بورس در این گزارش صرفا به ارائه مستندات بسنده کرده و گزارشی در مورد مواضع اصلی خود ارائه نکرده است. در چنین شرایطی پیگیری روزنامه همشهری برای شفاف‌تر شدن این گزارش نیز از سوی رئیس سازمان، قائم‌مقام وی و رئیس اداره نظارت بر ناشران به در بسته خورد.

مواضع مخابرات

در همین رابطه صابر فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات در گفت‌وگو با فارس، به موضع سازمان بورس پاسخ داد. وی در برابر این سؤال که چه دلیل یا دلایلی موجب شد تا پیش‌بینی سود تلفیقی مخابرات از 172‌ریال ( اعلام شده در اسفند سال گذشته) به 302‌ریال افزایش یابد توضیح داد: در حالی سود 172‌ریالی را با شرایط قبلی پیش‌بینی و اعلام کرده بودیم که با توجه به استدلال‌های ارائه شده در مجمع،  اتفاقاتی رخ داد.

فیضی ادامه داد: اولا  بابت استهلاک سال گذشته شرکت که به ازای هر سهم 61 ریال در سودآوری مخابرات اثرگذار بود، سودی در مجمع توزیع نشد. از طرف دیگر همان میزان اثر استهلاک برای سال مالی 89 درنظر گرفته شده است. وی افزود: علاوه براین بابت طلب و بدهی از دولت نیز سودی توزیع نشده و این ارقام به همراه استهلاک در سود انباشته لحاظ شده است.

مدیرعامل شرکت مخابرات گفت: ثانیاً در حالی 5-4 میلیون سیم کارت تلفن همراه در اسفند سال گذشته و اوایل سال‌جاری واگذار شده که درصورت به‌کارگیری 50‌درصد از این تعداد سیم کارت و با احتساب میانگین نرخ مکالمه ماهانه 6 هزار تومان، به راحتی 10‌درصد به سود شرکت مخابرات افزوده می‌شود. فیضی اعلام کرد: از سوی دیگر اثرات اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها که در سود آوری مخابرات مؤثر است، دیده نشده است.

پول داشتیم که سود توزیع کردیم

وی در برابر این سؤال که درخصوص موضع سازمان بورس نسبت به توزیع سود 30 تومانی هر سهم مخابرات چه نظری دارد، اعلام کرد: به گفته حسابرس و بازرس قانونی شرکت، برای توزیع سود باید نقدینگی وجود داشته باشد که توزیع شود.

این در حالی است که اگر پولی وجود نداشت امکان توزیع سود وجود نداشت. بنابراین اظهارنظر در مورد توزیع سود 30 تومانی عجیب است. فیضی گفت: اظهارنظر سازمان بورس طبق گزارش حسابرس بوده است. طبیعی است که این سازمان با توجه به وظیفه نظارتی، چنین اظهارنظری کند اما ما مکلف به اجرای مصوبات مجمع بودیم و هستیم.

فیضی درخصوص 2ماده 17 و 18 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار و استناد سازمان بورس به این دو ماده نیز توضیح داد: این دو ماده به توجه مجمع به سود تقسیمی شرکت‌ها مربوط است. در گزارش حسابرس هم آمده بود که مجمع به این نکته توجه کند اما نگفته که سودی نباید توزیع شود.

مواضع سازمان بورس

سازمان بورس و اوراق بهادار در گزارش خود آورده است: پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت مخابرات ایران برای سال مالی منتهی به پایان اسفندماه 89 با سرمایه 45 هزار و 873 میلیارد و 655 میلیون ریال، مبلغ 302 ریال اعلام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه این شرکت که در سال مالی 88 مبلغ 331 ریال سود خالص به ازای هر سهم به دست آورد،  برآورد کرد که طی سال مالی جاری 68 هزار و 501 میلیارد و 386 میلیون ریال درآمد از محل ارائه خدمات به دست آورد که با توجه به پیش‌بینی 44 هزار و 716 میلیارد و 186 میلیون ریال بهای تمام شده برای خدمات ارائه شده، سود خالص شرکت به 23 هزار و 785 میلیارد و 200 میلیون ریال خواهد رسید.
 براین اساس پس از کسر زیان عملیاتی شرکت معادل 9/7 هزار میلیارد ریال، سود عملیاتی شرکت به حدود 8/15 هزار میلیارد ریال می‌رسد.

پیش‌بینی ارائه شده از سوی شرکت مخابرات، درآمد متفرقه شرکت معادل 22/2 هزار میلیارد ریال، سود قبل از کسر مالیات 07/18 هزار میلیارد ریال و سود پس از کسر مالیات 85/13 هزار میلیارد ریال اعلام شده است که با این حساب سهامداران شرکت می‌توانند امیدوار باشند با تحقق برآوردهای انجام شده از سوی مخابرات در پایان سال مالی 89 به ازای هر سهم 302 ریال سود خالص به دست آورند. 

براساس این گزارش، شرکت پیش‌بینی سود هر سهم تلفیقی سال مالی 88 را در تاریخ 20/12/87 مبلغ 163 ریال و در تاریخ‌های 03/06/88 و 11/09/88 مبلغ 208 ریال و در تاریخ 11/11/88 مبلغ 226 ریال (به بازار منعکس نشد) و در تاریخ 19/12/88 مبلغ 271 ریال اعلام کرده بود که مطابق صورت‌های مالی حسابرسی‌شده مبلغ 331 ریال محقق شده است.

کد خبر 108335

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز